Η Enzo σε μαύρο χρώμα? Σαφώς όχι, αφού το AF-10 είναι το πρώτο supercar της Arash, νεοσύστατης εταιρείας (2006) που εδρεύει στο Sawston, πρoάστιο του Cambridge.
Είναι εξολοκλήρου φτιαγμένη από κατεργασμένα ανθρακονήματα, από το σασί έως το εξωτερικό σώμα, και μόνο τα περαιτέρω πλαίσια στηρίγματος του σασί είναι από αλουμίνιο. Αυτός ο εξωτικός συνδυασμός υλικών έχει κρατήσει το συνολικό βάρος του οχήματος αρκετά χαμηλά, αφού υπολογίζεται ότι κυμαίνεται στα 1200Kg.
Ώθηση δίδεται από έναν ατμοσφαιρικό V8 κινητήρα 7 λίτρων από την GM, αντίστοιχος χρησιμοποιείται και στην Corvette Z06, με τελική ισχύ 550 ίππων και 643 Nm ροπής. Η μεταφορά της εν λόγω ισχύος στους (πίσω) τρχούς γίνεται μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων της Graziano.
Ακόμα, βεβαια, δεν έχει βγει στην παραγωγή και ήδη εκφράζονται σκέψεις για το αγωνιστικό μοντέλo (AF-10S) για έναν κινητήρα με υπερσυμπιεστή εκτινάσωντας την ισχύ στους 800 ίππους και την ροπή στα 748 Nm!
Η τελική τιμή του AF-10 αγγίζει το ποσό των 359.000 €, 1.5 φορά πιο ακριβό από το Noble M600.
Παρακάτω φαίνονται ορισμένες εικόνες και τα τεσχνικά χαρακτηριστικά.....
ENGINE
– GM 7 litre LS7 V8
– 505 horsepower @ 6200 rpm
– 475 lb.-ft. of torque @ 4800 rpm
– 7000-rpm redline
– Unique engine block with 104.8-mm (4.125-inch) bores and pressed-in cylinder liners
- Forged steel crankshaft with 101.6-mm (4-inch) stroke
– Titanium connecting rods
– Cast aluminum flat-top pistons
– Racing-derived CNC-ported aluminum cylinder heads with titanium intake valves and sodium-filled exhaust valves
– Dry-sump oiling system
– 11.0:1 compression ratio
– Hydroformed exhaust headers with unique “quad flow” collector flanges.
– Combustion Chamber with CNC Machining
– Cast Lightweight Aluminium Block
– Cylinder Head - Offset Intake Rocker
More engine specs
"V" Angle (Deg)............................90
Bore (mm).....................................104.8
Stroke (mm)..................................101.6
Compression Ratio........................11.0:1
Max Power Output........................550bhp @ 6000rpm
Max Torque....................................475lb-ft @ 4800rpm
TRANSMISSION
– 6-Speed Graziano GT-ME1
– Pressure fed lubrication system
– Rear subframe mounted, Seperate oil cooling circuit with independent oil cooler
RATIOS
1st..................................................3.15:1
2nd.................................................2.18:1
3rd..................................................1.57:1
4th..................................................1.19:1
5th..................................................0.94:1
6th..................................................0.76:1
Final Drive.........................................4.1:1
WHEELS
Material ....................Arash Aluminium 2-Piece
Wheels Front..48.3 x 24.1 cm / 19 x 9.5 in
Wheels Rear.50.8 x 31.8 cm / 20 x 12.5 in
TYRES
Type:..............................................Michelin Pilot
Tyres Front....................................265/35ZR19
Tyres Rear.....................................335/30ZR20
BRAKES
Front Brakes:
– Ventilated Ceramic Discs 8 Cylinder
AP Racing Calipers
Disk Diameter................................380mm
Rear Brakes:
– Ventilated Ceramic Discs 6 Piston
AP Racing Calipers
Disk Diameter................................362mm
BODY
– Featherweight full nomex-cored, carbon fibre bodywork
STEERING
– Rack and Pinion Power Assisted
DIMENSIONS
Length (mm) ................................4663
Width (mm)...................................2050
Height (mm) .................................1145
SAFETY
Exterior Features:
– Full Carbon Fibre and Nomex cored Body
– Electrically Adjustable Wing Mirrors
– Front and Rear Carbon Fibre Spoilers
– Arash Stainless Steel Exhaust System
– Lightweight Aluminium Fuel Tanks
CHASSIS/ SUSPENSION/AIRFLOW
– Main Structure Patented Design 2x2 twill, triaxial weave Carbon Fibre with – Aluminium Honeycomb core
– Front and Rear Subframes Steel
– Roll Cage Steel
– Formula 1 composite engineers were enlisted to produce the chassis out of carbon fibre with an high strength aluminium honeycomb core.
– Autoclave process...
– 2x2 twill and triaxial weave used to give a very high stiffness and strength to weight ratio.
– The end result is an accurate, incredibly light and rigid structure manufactured to the highest standards.
– Strong steel tubed front and rear subframes and a full roll cage complete the chassis structure
– Completely flat underfloor ensures smooth airflow under the car giving the AF-10 high aerodymanic performance. Computational Fluid Dynamic Tested
– Thoughout its development the AF-10 has been subjected to various virtual aerodynamic simulations using complex state-of-the-art CFD software
– The suspension is Double Wishbone AFMS Nickel coated Multimatic Special AF10 Edition Aluminium
PERFORMANCE
Top Speed......................................205MPH(tbc)
Acceleration....................................0-60 MPH N/A
Acceleration....................................0-100 MPH N/A
Acceleration....................................0-150 MPH N/A
Braking Distance............................100-0 MPH N/A